П'ятниця, 06 грудень 2024 10:31 |
Нещодавно в Україні презентовано посібник, який стане незамінним інструментом для вихователів, які працюють із дітьми старшого дошкільного віку – «Посібник з культури безпеки для дошкільнят. Методичні рекомендації і плани занять». Він покликаний допомогти педагогам не лише навчати дітей основ безпеки, а й створювати емоційно комфортне середовище, засноване на довірі та підтримці. Посібник пропонує підхід, який спрямований на активне залучення дітей до вивчення тем безпеки. Цей метод дозволяє малечі з раннього віку розвивати здатність зберігати спокій у складних ситуаціях і бути готовими до можливих небезпек. Особлива увага приділяється тому, як дітям поводити себе в небезпечних ситуаціях, зокрема у побуті та у разі мінної загрози. Матеріали посібника можна використовувати під час роботи з дітьми в закладах дошкільної освіти, центрах розвитку, прогулянкових групах, а також у дитячих точках «Спільно». Посібник містить рекомендації для створення безпечного та емоційно комфортного середовища, серед яких уміння облаштувати простір, що сприятиме відчуттю захищеності, техніки заспокоєння, які допоможуть малюкам у кризових ситуаціях тощо. Цей посібник розроблено Всеукраїнським фондом «Крок за кроком» у межах проєкту «Підтримка педагогів закладів дошкільної освіти та супровід дітей у надзвичайних ситуаціях» за підтримки ЮНІСЕФ та Міністерства освіти і науки України. Він є відповіддю на виклики, які постали перед системою освіти під час кризових умов, і покликаний стати опорою для вихователів, які працюють з дошкільнятами. Залучення дітей до вивчення основ безпеки ще у дошкільному віці є інвестицією в їхню впевненість і захищеність у майбутньому. Водночас цей ресурс сприяє розвитку у педагогів навичок, необхідних для ефективного супроводу дітей у складних умовах. Посібник – це не лише інструмент для навчання, але й підтримка, яка допомагає вихователям створювати атмосферу довіри та турботи, необхідну для формування гармонійної та стійкої особистості дитини.
|
П'ятниця, 29 листопад 2024 09:20 |
Уряд ухвалив Стратегію забезпечення права кожної дитини в Україні на зростання в сімейному оточенні на 2024-2028 роки і операційний план заходів з її реалізації на 2024-2026 роки. Документ є дорожньою картою реформування системи догляду і підтримки дітей в Україні. Родина – єдине природне середовище для гармонійного і безпечного розвитку дитини, розкриття її потенціалу і закладання підгрунтя для суспільно активного дорослого життя. Коментуючи ухвалення Стратегії, Міністерка соціальної політики України Оксана Жолнович зазначила, що епоха інтернатів має остаточно стати минулим для України. Стратегія є комплексним документом, який визначає міжгалузевий характер реформи системи догляду і підтримки дітей та стратегічний напрям діяльності центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, інститутів громадянського суспільства у сфері догляду та підтримки дітей в Україні. Після ухвалення документу всі області України мають скласти регіональні плани реалізації Стратегії і працювати над їхнім впровадженням. «До 2028 року маємо повністю змінити підхід: замість утримання дітей в інституційних закладах – розвиток сімейних форм виховання, замість формальної допомоги – індивідуальна підтримка кожної родини, запровадження якісних соціальних послуг у кожній громаді, створення механізмів екстреної допомоги родинам, які опинилися у складних життєвих обставинах. Це шлях України як європейської країни, яким ми поступово рухаємось. Бо зменшення кількості дітей в інституціях – це питання не лише статистики, а головне – якості життя кожної дитини», – зазначає голова Координаційного центру з розвитку сімейного виховання та догляду дітей Ірина Тулякова. Стратегія враховує контекст повномасштабної війни і пов’язані з нею виклики, зокрема підвищення ризиків для родин з дітьми опинитись в складних життєвих обставинах через вимушене переміщення, втрату майна і доходу, психологічну та фізичну травматизацію тощо. Документ визначає шість стратегічних цілей: - Підвищено спроможність сімей з дітьми здійснювати догляд і виховання дітей, забезпечувати їм безпечне та сприятливе для розвитку середовище.
- Діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, у тому числі діти з інвалідністю, виховуються в сімейному оточенні.
- Тимчасово переміщені (евакуйовані), примусово переміщені, депортовані діти, а також діти з тимчасово окупованих територій, територій, де ведуться чи можуть вестись бойові дії, які повернулись чи евакуйовані в безпечні регіони України, зростають у сімейному оточенні та інтегровані в життя територіальної громади.
- Права та інтереси дітей під час трансформації закладів дотримані, ресурси трансформованих закладів збережено та спрямовано для підтримки дітей і сімей з дітьми у територіальних громадах.
- Діти та особи з досвідом альтернативного догляду та виховання мають можливість будувати соціальні відносини, які дозволяють їм успішно вийти з системи альтернативного догляду та інтегруватися в життя своїх територіальних громад.
- Створено організаційно-правові умови забезпечення реалізації Стратегії.
У разі успішної і повної реалізації Стратегії прогнозується до 2028 року: - збільшення кількості дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, які виховуються в сімейних формах виховання, до 95% від загальної кількості таких дітей;
- зменшення кількості дітей, які отримують інституційний догляд та виховання, на 30%, а дітей віком до трьох років – на 80% порівняно з показниками 2023 року;
- збільшення кількості дітей з інвалідністю та/або з особливими освітніми потребами, які отримують соціальні, медичні і освітні послуги в територіальних громадах, на 30%.
Реалізація державою, областями та громадами положень Стратегії дозволить виконати одне з найпріоритетніших завдань – реалізацію права дитини на зростання в безпечному сімейному середовищі із якісним забезпеченням її індивідуальних потреб. Це, своєю чергою, підтвердить відданість України європейським цінностям та євроінтеграційному курсу розвитку. Затвердження Стратегії також є одним з індикаторів виконання Україною плану Ukraine Facility. Координуватиме реалізацію Стратегії Координаційний центр з розвитку сімейного виховання та догляду дітей – консультативно-дорадчий орган при Кабінеті Міністрів України.
|
Середа, 27 листопад 2024 09:59 |
Міністерство освіти і науки України спільно з дитячою та сімейною психологинею Світланою Ройз підготували порадник для вчителів, який допоможе у спілкуванні з дітьми, що пережили травматичний досвід через війну. Цей практичний посібник надає рекомендації щодо організації навчання, підтримки учнів у складних ситуаціях та створення комфортної атмосфери у класі. У цьому посібнику можна знайти практичні поради для підтримки емоційного стану учнів, зокрема як діяти, якщо дитина розплакалася під час уроку, і як підтримати її без зайвої уваги з боку однокласників; як створити комфортний освітній процес, що допоможе дітям зосереджуватися та краще запам’ятовувати матеріал. Робота з конфліктами та агресією: - Як виявити причини агресії у дитини та протидіяти булінгу.
- Як будувати взаємодію між дітьми через турботу, а не покарання.
- Чого уникати під час роботи з дітьми:
- Не використовувати у шкільних заходах елементи, що нагадують вибухи чи військові дії, зокрема петарди.
- Не давати вправ із заплющеними очима, щоб не викликати відчуття втрати контролю.
- Не торкатися дітей без дозволу, щоб уникнути неприємних емоцій у дітей, які перебувають у стані стресу.
- Не починати день із контрольних робіт, якщо перед цим була повітряна тривога.
Головний принцип посібника – співчувати та розуміти, але не жаліти. Важливо акцентувати увагу на силі дитини та її здатності бути стійкою, а не підкреслювати її слабкість. Порадник є безплатним і доступний для скачування. Його матеріали стануть незамінним помічником для педагогів, які щоденно працюють із дітьми у складних обставинах.
|
|
|