У центрі відновлення освіти – учитель Друк
Вівторок, 05 жовтень 2021 10:14

За ініціативою ЮНЕСКО щорічно 5 жовтня у всьому світі відзначається Всесвітній день вчителя. 

Через півтора роки після початку кризи COVID-19 Всесвітній день вчителя зосереджений на підтримці, яка необхідна учителям, а також на кроках, які необхідно вжити для того, щоб педагогічний персонал розкрив свій повний потенціал. Адже вони відіграватимуть важливу роль у відновленні після пандемії та досягненні глобальної Цілі освіти до 2030 року (Ціль сталого розвитку №4).

Всесвітній день вчителя відзначається у всьому світі з головною метою – закликати уряди та міжнародне співтовариство зосередитися на становищі вчителів та викликах, які сьогодні стоять перед педагогічною професією. 

Важливість і роль педагогів у пандемію

Ніколи вчителі не були більш потрібними, як сьогодні. Перебої в освіті та закриття шкіл, спричинені пандемією COVID-19, підтвердили вирішальну роль вчителів у збереженні безперервності навчання, а також у підтримці стабільного життя сімей та громад

Під час нинішньої кризи ми стали свідками того, наскільки вчителі стали в основі впливу освіти: вони забезпечували онлайн-навчання; вони готували матеріали для домашньої роботи учнів, які проживають у сільських та віддалених районах, де не вистачає зв’язку та немає технологій, необхідних для продовження дистанційного навчання; вони адаптували свою практику та урізноманітнили формати, засоби та зміст освіти, щоб задовольнити потреби учнів, включаючи їх соціально-емоційний добробут; і вони зберегли та посилили соціальну взаємодію між учнями, колегами-вчителями та шкільними спільнотами, часто перевіряючи учнів через соціальні мережі та системи обміну повідомленнями, обмінюючись досвідом та ресурсами з іншими практиками, посилюючи почуття спільності у професії.

Криза COVID-19 висвітлила основні виклики для вчительської професії

  • відсутність можливостей професійного розвитку в онлайн-викладанні та дистанційному навчанні; 
  • збільшення навантаження, пов’язане із заняттями у декілька змін, а також зі змішаним та очним навчанням; 
  • збільшення кількості вчителів-контрактників, а також випадків, коли вчителі шкіл та громад працюють місяцями без оплати праці або їх звільняють.

З точки зору безпеки праці, вчителі та освітній персонал мають бути у пріоритеті у схемах вакцинації проти COVID-19, щоб заохотити відкриття шкіл. На сьогоднішній день лише 21 країна (із 197, щодо яких є інформація) насправді надає пріоритет педагогам у процесі вакцинації, як доступному та добровільному виду імунізації. 

У багатьох країнах пріоритетність також не відображається у статусі вчителів та соціальному становищі професії, її умовах праці, підтримці та фінансуванні. Як наслідок, вчителів рідко запрошують на консультації або участь у процесах прийняття рішень та формулювання політики.

Нестача вчителів у всьому світі

Незважаючи на те, що безліч досліджень та звітів прийшли до висновку, що вчителі мають прямий вплив на навчання та добробут учнів, а якість викладання вчителя є найважливішим фактором, що впливає на досягнення учнів, вчителі залишаються недооціненими. Наслідком цієї невизнаності є той факт, що професія вчителя не є однією з найпривабливіших професій для найкращих студентів, які навчаються в університетах.

Ця ситуація викликає ще більшу тривогу, оскільки нестача вчителів впливає на світ уже більше десяти років. За прогнозами Інституту статистики ЮНЕСКО, щоб забезпечити загальну початкову та середню освіту до 2030 року, у світі потрібно ще 69 мільйонів вчителів: 24 мільйони для початкової та 44 мільйони для середньої освіти. Це не враховує потреби інших рівнів освіти, таких як дошкільна або вища освіта, які також зіштовхуються з нестачею вчителів та вихователів.

Якщо привабливість учительської професії та набір вчителів терміново не покращиться, ситуація стане ще більш проблематичною. 

Дефіцит вчителів – це реальність, з якою стикаються також найбагатші країни та регіони. На основі демографічних даних, Інститут   статистики ЮНЕСКО стверджує, що в Африці на південь від Сахари потрібно набрати 17 мільйонів вчителів початкових і середніх класів до 2030 року, у Південній Азії потрібно набрати 15 мільйонів, а розвинутим країнам – 11 мільйонів вчителів (UIS, 2016).

Учитель – у центрі відновлення освіти

Тема Всесвітнього дня вчителя 2021 року – «Учитель у центрі процесу відновлення освіти».

Ця тема вказує на те, що світ має гостру потребу у вчителях. Як наслідок пандемії, існує ймовірність різкого зростання дефіциту вчителів у всьому світі, оскільки багато хто з них втратили життя через вірус, а інші пішли з професії або планують піти.

Вчителі не можуть більше бути перевантажені роботою, отримувати низьку заробітну плату, їхня праця не має залишатися недооціненою. Якщо ми хочемо, щоб світ став кращий від попереднього, ми повинні підтримувати вчителів і наділити їх правом очолити процес відновлення освіти.

Всесвітній день учителя – це ще одна можливість закликати уряди інвестувати у вчителів, їх працю, щоб підвищити їх соціальний статус і поліпшити умови праці. 

Ще одне важливе повідомлення, яке профспілки країн світу хочуть донести – це необхідність справедливого розподілу вакцини та нагальної потреби першочергової вакцинації вчителів у всьому світі (особливо у країнах, де це відсутній такий пріоритет). 

Після такого складного періоду залишається сподіватися, що цьогорічний Всесвітній день вчителя допоможе всім освітянам дати один одному, а також світовій спільноті підтримку і сили. Разом профспілки всіх країн світу продовжать здійснювати кращі зміни в освіті, яких так потребують спілчани-освітяни! 


Міжнародний відділ ЦК Профспілки